Jag vet att det här är en aning sent – nästan en vecka är ju länge i internetvärlden! Men bättre sent än aldrig!

Jag flög alltså ner till Uppsala på Lördag morgon förra helgen, och väl där blev jag lite förvirrad över att uppsalabon Mattias ”Mab” Bjärnemalm i valberedningen inte svarade i telefonen. Nåväl, jag hittade till Ung Pirat(/Piratpartiets) kansli på Vretgränd 18, ett riktigt fint ställe. Vid porten stötte jag på min valberedningskollega Jimmy ”kanin” Callin som åkt från Göteborg. Han hade inte fått tag på Mab heller. Strax därefter släppte Sandra Grosse in oss till kansliet – trevligt nog hade Ung Pirat hade förbundsstyrelsemöte!❤ Det var väldigt kul att träffa en stor del av Ung Pirat-styrelsen igen, och extra spännande att träffa Max Gnipping som jag mailat lite med genom Ung Pirats internationella samordningsgrupp.

Klockan närmade sig 11. I väntan på våra kollegors ankomst till vårt möte som var inplanerat vid ett, satte vi oss och lyssnade på UP-mötet. Budgetförslag diskuterades. På min uppmaning skickade kanin sms till resten av valberedningen för att kolla om allt var som det skulle.

Någon timme senare, drygt ett, var hela valberedningen på plats (Marco Baxemyr [Lycksele], Jimmy Callin [gbg], Mimmi Lowejko [Malmö], Jan Lindgren [sthlm] och Jonathan Rieder Lundqvist [sthlm]) – utom Mab som är den enda som bor i Uppsala av oss. Ingenting hade hörts.

Efter ett tag bestämde vi oss för att vi skulle börja utan honom. Vi gick till mötesrummet och presenterade oss, lärde känna varandra. Mimmi, Jan och Jonathan hade jag inte träffat tidigare (även om vi förstås chattat). Det var riktigt skoj att träffa dem! 13:50 satte vi igång, Mimmi valdes till mötesordförande och Jimmy, med sin MacBook till sekreterare.

Under de följande timmarna bestämde vi bland annat:

  • … att en skypekanal för valberedningen ska skapas.
  • … förfråga styrelsen om att få sitta med vid styrelsemöten i syfte att få en inblick i rådande styrelsemiljö.
  • … göra ett utskick om förfrågning av kandidater.
  • … sprida information genom kanaler och kontakter.
  • … ett preliminärt schema för intervjuer.
  • … att sätta upp ett Google Docs-dokument för att sammanställa kandidater.

(Valberedningen tänker intervjua styrelseintresserade (kanske även valberednings- & revisorsaspiranter) i landet på ett 5-tal orter i början av kommande år. Orterna är temporärt Stockholm (sthlm-distrikt), Malmö(syd), Göteborg (väst), Umeå (norr) och Uppsala/Linköping (öst). Med reservation för ändring. Tanken är att intresserade skall ta sig själva till dessa orter för intervjun – även om vissa kan behöva åka en bit, så är det en uppoffring man bör vara redo att göra)

Valberedningen diskuterade även valberedningsöppenhet. Bloggposter om våra beslut om riktlinjer och annat växte snabbt fram som en idé, och denna post är väl ett led i det. Vi tänker sätta upp en bloggfeed på valberedningen.piratpartiet.se, liknande den på live.piratpartiet.se – fast där valberedningens bloggposter om valberedandet dyker upp. Denna idé förädlades under kvällens gång.

Vid det laget, då mötet var överstökat, åtgärdade vi våra magars tomma tillstånd genom att äta på ett ställe med kebab & hamburgare et cetera. Gott.

Då vi återvänt till kansliet satte vi oss till slut och spelade sällskapsspel – Munchkin Booty. Det var ett kul spel! Jag var dessutom väldigt nära på att vinna, men jag är säker att jag tyckt om spelet ändå! Jan vann, efter att stockholmarna bildat koalition.

Efter spelomgången var det dags för stockholmarna (plus Mimmi, som skulle sova där hos sin syster) att åka. dök dock Mab upp, uppskattningsvis sex timmar sent. Vad hade han gjort? Jo, sovit som en stock förstås! (natten innan återvände han från Dreamhack, så helt ogrundat var det inte!)

Därefter hade jag och kanin ett till, något mindre formellt möte med Mab där vi förmedlade vad vi andra kommit fram till, och lyssnade på vad han hade att säga. Konsensus från detta mindre möte var kortfattat ungefär som följande:

  • …Vi siktar på att tillsätta en styrelse om 15 personer. Den sittande styrelsen är på 11, varav 3 vars mandatperiod löper ut och således kan ersättas. Det ger oss 7 personer att tillsätta, inklusive suppleanter.
  • Väst, Syd och Norr har idag bara 1 ledamot var (eller hur?). Med en styrelse på 15 har vi råd med att se till att varje distrikt har minst 2 ledamöter. Trots att varje distrikt har operativ representation i partiledningen bedömer vi det som en bra idé.
  • Könsfördelningen inom styrelsen bör vara inom 40-60 området, helst med lite marginal. Minns jag rätt nu, så blir andelen kvinnor i procent exakt 40 om 2 av de 7 vi tillsätter är kvinnor. Således bör vi sikta på 3 kvinnor för att ha en marginal.

(Notera att ovanstående punkter bara är genomgångna med halva valberedningen, så det är verkligen subject to change)

Mångfald är grymt bra!

Vi passade också på att göra en testintervju på en närbelägen vi visste var intresserad. Personen kommer förmodligen att få en till intervju längre fram, då vi fastslagit frågorna till punkt och pricka.

That sums it up! Jag och kanin övernattade i Karolina Andersdotters lediga studentrum, då hon studerar på Island (?). Det enda jag ångrar med denna helg, är att jag inte bokade flygbiljetter tidigare – så att jag kunnat ta ett senare plan än kl 12:00 Söndag, och således kunnat delta på Piratfika i Uppsala.

Jag gillar för övrigt sista stycket i detta blogginlägg.