När jag läste Johanna Nylanders ledare ”Microsoft hotar vår demokrati” i Expressen kände jag att jag höll med om vartenda ord. Jag kände också att det var dags att skriva någonting, då det är ett område jag tänkt på i några år nu.

Johanna lyckas verkligen med att förmedla samhällets fördelar med digital öppenhet, och riskerna med motsatsen. Teknikaliteter jag själv inte riktigt lyckats formulera, men då är ”thought-to-text”-biten inte en av mina starka sidor heller. Bloggandet kommer förhoppningsvis underlätta det för mig i framtiden. Kopplingen till offentlighetsprincipen är lika självklar som den är briljant:

Offentlighetsprincipen kommer inte att hålla sig vid liv, om den inte får bli digital. Grundprincipen inom offentlig förvaltning ska vara transparens och öppenhet.

De tekniska och organisationella fördelarna med öppen källkod, vilka blir fördelar för samhället då man pratar om den offentliga sektorn,  handlar främst om pålitlighet och stabilitet, möjlighet att kunna verifiera att programmet gör det som utlovas, flexibilitet och frihet, samt kostnaden. I ingen särskild ordning. Kanske speciellt den långsiktiga pålitligheten är väldigt förmånlig för samhället. Det här kan man läsa mer om t.ex. här (Engelska).

Glöm inte att spana in OpenGov.se förresten!

Grundprincipen inom offentlig förvaltning ska vara transparens och öppenhet.